Congost de Fraguerau

Congost de Fraguerau. RUTA ERMITES (GR-65-5) – GRAU DELS VENTADORS

Ruta per la Serra del Montsant de tot el dia, organitzada pel Club Excursionista Sense Fronteres dels Pallaresos, el dissabte 6 de maig de 2017. Amb 40 caminadors per la Serra del Montsant.

CESF_Congost_Fraguerau_2017

• Sortida de les rutes des de l’Ermita St Antoni, a les 9:00 del matí
  • Punts d’aigua: No hi ha cap font. Cal dur l’aigua necessària des de la sortida.
  • Arribada de les rutes sobre les 13:30 a Ermita St Antoni. Dinar de carmanyola en acabar la ruta.
  • Equipament recomanat:
    • Calçat adequat per a caminar per la muntanya.
    • Aliments i beguda per esmorzar durant la ruta
    • Motxilla petita, es recomanable que els nens s’acostumin a dur-la.
    • Bossa d’escombraries per a les deixalles.
    • Un bastó d’excursionista us ajudarà a impulsar-vos i a mantenir l’equilibri.
  • Requisits:
    • Els menors han d’anar acompanyats d’una persona adulta.
    • Ruta Grau Ventadors: NOMÉS ADULTS avesats a caminar per muntanya.
    • Tenir la forma física adequada, sobretot per la ruta del Grau dels Ventadors.
    • Ser conscients que formem part d’una activitat en la que participen lliurement i on ningú assumeix la responsabilitat dels accidents o incidents que es puguin produir.

Un cop en vàrem poder reunir tots els caminadors, vinguts d’arreu de la provincia, es va fer una breu explicació de la ruta i els quatre consells de respecte pels companys i la natura.

_MG_1434

RUTA ERMITES (GR-65-5)

• Punts de referència: Ermita St Antoni – Cadolles Fondes – Congost – Pont Penjant – Ermita St Bartomeu – Pont Penjant – Congost – Cadolles Fondes – Ermita St Antoni.
  • Punt de partida de la ruta: Ermita St Antoni, a les 9:00 del matí.
  • Horari: 4 hores 30 minuts, amb parades.
  • Distància: 9 quilòmetres
  • Desnivell: 300 metres de pujada i l’equivalent de baixada .
  • Dificultat: MITJA-SUAU, apte per a qualsevol persona a qui li agradi caminar i nens.

CESF-Congost_Fraguerau

0,0 km (674 m). Ermita de Sant Antoni. Es parteix cap a ponent per la pista que duu al riu de Montsant. De seguida es troba a l’esquerra una bassa, per on es passarà a la tornada. El trajecte va fent dreceres als revolts de la pista seguint el GR 65-5 (marques blanques i vermelles).

1,7 km (535 m). En arribar a les Cadolles Fondes, uns gorgs entre penya-segats, s’agafa el camí de Margalef en direcció SO/O. S’entra al congost de Fraguerau, es deixa a l’esquerra un sender que se’n va a la Punta dels Pins Carrassers (per on se seguirà) i, després, a la dreta, un altre cap al Racó de la Pastera. Es creua el riu de Montsant a la dreta (N) pel pont penjant de Sant Bartomeu (km 3,58, 493 m) i es continua pujant en direcció NO.

4,6 km (521 m). Ermita de Sant Bartomeu de Fraguerau. És una de les 13 ermites del Montsant i la més aïllada. RUTA ERMITES Es torna al pont penjant i ara se segueix a l’esquerra (E) cap a les Cadolles Fondes.

La primera part de la ruta fins l’ermita de Fraguerau va transcorrer amb tranquilitat i amb bon pas per la sendera (GR65-5) del congost. I en arribar a l’ermita vam fer una parada per fer un mos, gaudir de la natura i poder parlar amb els caminadors.

Els 15 caminadors més agossarats van empendre la marxa abans per fer la ruta llarga …

RUTA GRAU DELS VENTADORS

• Punts de referència: Ermita St Antoni – Cadolles Fondes – Congost – Pont Penjant – Ermita St Bartomeu – Pont Penjant – Grau Ventadors – Punta dels Pins Carrassers – Grau del Llop – Ermita St Antoni.
  • Punt de partida de la ruta: Ermita St Antoni, a les 9:00 del matí.
  • Horari: 5 hores, amb parades.
  • Distància: 13 quilòmetres
  • Desnivell: 700 metres de pujada i l’equivalent de baixada .
  • Dificultat: DIFÍCIL, NOMÉS ADULTS

CESF-Congost_Fraguerau+Ventadors

Primera part de la ruta igual que la Ruta de les Ermites i al tornar al pont penjant i ara se segueix a la dreta (O i després SO) cap a Margalef. A parir d’aquest punt només vam seguir per la part més muntanyera 15 caminadors preparats per afrontar el dur desnivell.

6,3 km (486 m). Bifurcació. S’ha de deixar el camí a Margalef i prendre un altre de l’esquerra (S) que puja fort els primers 40 m de desnivell. A partir d’aquí, el camí és prou visible i segueix cap al sud, encara que en algun moment la vegetació dificultarà el pas. Després d’una forta pujada, s’accedeix a una zona de vegetació esclarissada pels efectes de l’incendi de 1994. El trajecte remunta la cresta de los Ventadors. Per superar sense perill les primeres roques, cal passar una mica per l’esquerra del llom.

Abans d’afrontar la part amb més desnivell, i on bufava més el vent, els primers signes de cansament es van fer notar al grup. La pujada a dalt de la Serra del Montsant no seria fàcil, però amb paciència i companyerisme vam anar salvant tots els esculls. Menció espacial a la Carena dels Ventadors, pel desnivell, la roca nua, la verticalitat i el vent.

9,0 km (781 m). El tronc d’un arbre cremat marca l’indret on es troba el pas que dóna accés al relleix entre els dos estrats inclinats superiors que caldrà seguir una bona estona. L’ascensió per terreny pedregós és llarga i continuada. A l’esquerra, es veu la cova de l’Àliga. En arribar dalt la carena de la serra de Solans, el camí se suavitza.

10,0 km (1.061 m). Es troba un pal indicador i es continua en direcció a la Punta dels Pins Carrassers. Des del coll de la Trona (1.039 m), situat a sota, es pot contemplar la magnífica panoràmica que hi ha a banda i banda. Al coll, entre dues roques, es pren un corriol molt pendent que baixa sobtadament a migdia pel grau del Llop. Es troba un petit bassiol i les restes d’un parell de carboneres.

11,0 km (940 m). Font d’en Rabassa. El camí davalla de manera continuada cap a llevant. Després de la Trona i la cova Menga o dels Sants, es torna a la bassa de l’inici de la caminada (km 10,32, 674 m), des d’on es desfà el camí fins a l’ermita de Sant Antoni.

_MG_1617-Pano

13,1 km (674 m). Ermita de Sant Antoni, punt de partida i final de la ruta.

Congost del Fraguerau

Una ruta més per la Serra del Montsant, sense cap accident i amb un ambient de companyerisme excepcional. des del Club Excursionista Sense Fronteres agarïm a tots per venir a conèixer un tros del territori amb nosaltres.
Àlbums fotogràfics oficial de la ruta: