Ruta de les Cales (GR-92)

Aquest passat diumenge 13 vàrem anar fer la Ruta de les Cales entre l’Ametlla de Mar (Torrent de l’Estany) direcció a l’Ampolla fins arribar a la Roca de l’Illot, tot resseguint el Sender del Mediterrània GR-92.

Ruta_Cales_13-03-16

Excursió de tot el matí el diumenge 13 de març de 2016.

RUTA DE LES CALES (GR-92)

• Punts de referència: Platja Port de l’Olivet – Platja del Cap de Santes Creus – Platja de la Llenya – Estany Podrit – Punta de l’Àliga – Roca de l’Illot – Retorn pel mateix camí (GR-92)
  • Punt de partida de la ruta: Platja Port de l’Olivet, a les 9:00 del matí.
  • Horari: 5 hores – 5 hores 20 minuts, amb parades.
  • Distància: 11,5 quilòmetres
  • Desnivell: 210 metres de pujada i l’equivalent de baixada .
  • Dificultat: MITJA-SUAU, apte per a qualsevol persona a qui li agradi caminar i nens.

Ruta_de_les_Cales

Ruta_de_les_Cales_alt

L’itinerari coincideix amb el GR 92 “Sender Mediterrani”, que surt del Torrent de l’estany de l’Ametlla i es dirigeix en direcció a l’Ampolla tot passant per alguns dels trams de costa millor conservats de Catalunya. Al llarg del recorregut, les restes de les antigues torres de vigilància, o de trinxeres i emplaçament de bateries recorden altres temps menys pacífics.

És un itinerari de baixa dificultat, realitzable en família, que ens permet gaudir de l’entorn paisatgístic i del valor natural que conformen cada una de les caletes solitàries que es troben pel camí i on la terra i el mar, combinats, ens ofereixen espais de gran bellesa que ens conviden a remullar-nos tot el temps pre-primaveral.

Els camins de Ronda eren utilitzats, antigament, per pescadors. El motiu originari de la creació d’aquests era comunicar les diverses poblacions de pescadors i de costa.

Amb la guerra passaren a ocupar una altra funció ja que no només comunicaven diversos municipis sinó que també es feien servir com a xarxa per controlar l’estraperlo d’aliments. Actualment, aquests camins s’han convertit en espais de passeig i esbarjo.

Per iniciar la ruta ens hem de desplaçar fins lplatja del Port de l’Estany Gras es troba després de passar voltejant el port de l’estany i accedint pel camí de les cales. Aquesta platja és la desembocadura del Torrent de l’estany que neix a la muntanya de Tivissa.

Des d’aquesta platja es continua fins al Port Olivet, una altra platja localitzada al nord del cap de Santes Creus.

Per arribar fins la platja de Santes Creus travessarem tota la platja fins trobar, un altre cop, el camí de ronda.

La platja del Port Olivet es troba a la part nord del Cap de Santes Creus. Mentre que al sud es troba la cala de Santes Creus. Ambdós espais formen part de l’Espai d’interès Natural (PEIN) del Cap de Santes Creus.

A través d’aquesta s’arriba fins a la Cala de la Llenya. Aquesta cala petitona es troba envoltada de pinedes i atzavares.

L’itinerari segueix deixant a la dreta la urbanització “El Hidalgo” i reprenent el camí de Ronda recorrent un barranc i passant propers a les restes d’unes trinxeres fins arribar a la cala de l’Estany Podrit.

La ruta es reprèn fins a la punta de l’Àliga seguint el camí de ronda per arribar a la Roca de l’Illot, i final de la nostra ruta. La Roca de l’Illot és una petita península bellíssima.

Àlbum fotogràfic “oficial” de la Ruta de les Cales

Àlbum fotogràfic de Vita Alfageme

Vam procurar que estigués el millor organitzat possible, com menys sorpreses ens trobéssim millor i sense que ningú prengués mal. Tot i que amb tant gent (32 caminadors) el ritme s’ha d’adequar, s’ha de fer algun reagrupament més, s’ha de vigilar el bon funcionament de la marxa, etc.

Gràcies a tots els que hi vau ser a aquesta caminada, serà difícil que l’oblidem. Ens trobarem a la propera.